Selecteer een pagina

ERNY GREEN
Producer

Met een ervaring van meer dan 25 jaar als singer-songwriter en opnamesessies in talloze studio´s durf ik mijzelf de ideale producer te noemen om jou door het caleidoscopische opnameproces van je muziek te loodsen. In mijn carrière als songwriter bracht ik tien officiële studioalbums uit, stond misschien wel meer dan duizend keer op een podium (oa. CBGB´s New York) en deed ik regelmatig opnameklussen voor anderen.

Op rijpe leeftijd besloot ik om het vak van producer optimaal te leren beheersen en begon ik een hoogwaardige opleiding aan het prestigieuze ´Abbey Road Institute Amsterdam´. Hier leerde ik, naast een berg aan kennis, de geheime kneepjes van het vak door oa. mee te lopen met grote producers als Matt Butler (Paul McCartney, Mick Jagger, Pink Flloyd e.v.a.) en Al Schmitt (Bob Dylan, Neil Young, Johnny Cash, Frank Sinatra e.v.a.). Zo mocht ik ook de knoppen bedienen tijdens opnames in de roemruchte Rockfield Studios in Wales, waar bands als bijvoorbeeld Coldplay, Oasis, Motorhead en Queen hun grootste werken opnamen. Het werken op grote Neve´s en SSL consoles leerde ik in de Sonic City Studios in Amsterdam (opnames voor oa. Bettie Serveert, Funkanizers, Ronald Visser ea.). Tegenwoordig ben ik als huisproducer werkzaam in de legendarische Vuurland Studio in hartje centrum Utrecht (zie ´History Vuurland´).

Met een enorme upgrade van de studio in 2018 is Vuurland volledig ingericht om zijn rijke geschiedenis en unieke positie in de wereld van recordings voort te zetten. En jullie kunnen daar onderdeel van uit maken!!! Heb je altijd wel eens een vette analoge opname (zie ´Sound´) willen maken met je band met unieke vintage gear (zie ´Gear´)? En ook nog eens voor een uiterst betaalbare prijs voor zijn klasse (zie ´Prijzen´)? Dan ben je op de juiste site beland!  Afgelopen periode mochten wij reeds het genoegen hebben om te werken met oudgedienden als The Comedown en Boris Dzanek, maar ook met jonge opkomende artiesten als Thijs Heij en de Hongaarse indie-folk zangeres Borka Balogh.

Luister hieronder naar enkele recent gemaakte opnames in de studio.

Ik denk dat mijn rijke ervaring als muzikant nog belangrijker is dan het technische verhaal achter de studio. Een muzikant moet namelijk een bovenmenselijke prestatie neerzetten. Techniek is daarbij uiteraard een belangrijk middel, maar uiteindelijk mag een muzikant daar nauwelijks iets van merken. Ik weet dat als geen ander en sta een muzikant bij op alle gebieden die noodzakelijk zijn. Hij of zij moet volledig gefaciliteerd en geïnspireerd worden om een maximale ´Deliverance´ te kunnen brengen. Dat beschouw ik als mijn corebusiness boven alle andere (veelal technische) aspecten die komen kijken bij een succesvol opnameproces.
Dat vast gezegd hebbende wil ik op deze site voor de kenner toch nog wat dieper ingaan op het technische aspect van de studio en hoe wij onze vette analoge sound creëren. Navigeer dus rustig verder naar ´Sound´en ´Gear´als je benieuwd bent naar de ´ins en outs´.
Tegenwoordig kan iedereen thuis zijn eigen muziek opnemen. Een verworvenheid die ik, met roots in de Eighties, alleen maar kan toejuichen. Ook ik leerde het vak door duizenden uren te maken op zolderkamertjes. Waarom dan toch kiezen voor een professionele opnamestudio? Allereerst de ´Sound´. Iedereen is op zoek naar zijn eigen geluid. Vaak weet je echter niet goed waar dat in zit. Anno nu wordt het radiolandschap gedomineerd door muziek die voor minimaal 50% is gemaakt met elektronische ofwel midi-instrumenten. Dat creëert een nieuwe sound die omarmt wordt door een groot publiek en evenzoveel makers. Daarnaast zijn de mogelijkheden in het digitale domein eindeloos. Het is een ontwikkeling die vol uitdagingen zit en waarvan het plafond nog lang niet in zicht is. Wat tegelijkertijd echter blijkt is dat veel mensen terugverlangen naar de sound van de Sixties, Seventies, Eighties & Nineties. De Top 2000 wordt nog steeds gedomineerd door analoog opgenomen liedjes. Nostalgie? Is het één beter dan het andere? Nee, het gaat hierbij om zogenaamde referenties. We kiezen niet wat we mooi vinden. We horen iets en worden gegrepen. Zomaar. ´Sound´ speelt daar echter wel een heel belangrijke rol bij. En blijkbaar heeft de analoge sound van weleer nog steeds niet ondergedaan voor het meer klinische digitale geluid van nu. Er is dan ook een heuse ´ongoing vintage revival´ gaande. Wat veel mensen echter lijken te vergeten is dat het analoog opnemen van, om maar iets te noemen, een drumstel of een zangstem een specialistisch vak is en dat niet iedereen zomaar in staat is om die gewenste analoge sound te creëren. En dat is dus waar ik in Vuurland voor ga. Daarnaast zijn goed en analoog opgenomen tracks ook uiterst geschikt om een perfecte ´moderne eindmix´ te creëren. Of het nu om Rock, Pop, Indie, Singersonwriters, Reggae, Rock, Metal, HipHop, Jazz etc. gaat, het start allemaal bij de basis van het proces. De muzikanten, de instrumenten, de versterkers, de microfoons en de preamps. First get your basic sound right!!

In Vuurland (sinds 1983!) beschik ik t.b.v. opnames over een ruime selectie van vintage en tevens hedendaagse topklasse microfoons met daarnaast hoogwaardige, originele analoge Preamps (hardware). Zo schafte ik begin 2018 onder andere over tien preamps aan uit een originele oude BBC mengtafel (Neve 5106) en twee uiterst zeldzame preamps uit de allereerste Focusrite mengtafel (isa 110/130) die begin jaren `80  in opdracht van George Martin (jawel, de producer van The Beatles) werden ontworpen door Rupert Neve himself. Om een indruk te krijgen raad ik je aan om deze meeslepende documentaire te bekijken over de bizarre geschiedenis van deze ´console´.  Of heb je geen idee wie Rupert Neve is, of wat zijn beroemde Neve-consoles zijn? Kijk dan eens naar deze uiterst inspirerende documentaire waarin David Grohl (Nirwana, Foo Fighters) je meeneemt in zijn liefde voor deze klassieke consoles in de fameuze Sun City studio. Ook ben ik de trotse bezitter van 4 ´state of the art Universal Audio Design´ preamps, de UAD 4-710d. Met deze ´moderne´ pre-amp kan naar gelang ´buizenkarakter´ ingedraaid worden en nog veel meer (klik even op de link mocht je meer willen weten over deze nieuwe Rolls Royce onder de preamps). En alsof dat nog niet genoeg is vind je in de studio een zeer brede range aan gitaar- en basversterkers (Vox, Fender, Marshall, Mesa Boogie en meer), drumstellen, een heus Hammond orgel met Lesliebox, een Roland Space Echo, diverse vintage Outboard gear, een flinke sloot koffie en liters zuiver muzikantenbloed!
Afijn, met deze zeldzame analoge meesterwerken, gecombineerd met het neusje van de zalm aan moderne hi-tech, ben ik in Vuurland in staat alle basistracks zo authentiek mogelijk op te nemen en creëer ik een sound die zich best laat kenmerken als ´warm, vol en authentiek´. Denk aan The Beatles, maar ook aan de Rockbands in de Seventies of de New Wave in de Eighties. En waarom klinkt een album uit de Nineties als ´Nevermind´ van Nirwana zo waanzinnig lekker…. En wie daarnaast ook nog eens wil losgaan met samples en beats heb ik oa. Ableton Live (en Logic-Pro) dat naadloos integreert in ProTools. You name it, The sky is the limit!!

 ´Best Of Both Worlds´ (de hybride studio)

Nadat we dus die grootse analoge sound hebben gecreëerd (zie ´Gear´) moet de muziek uiteraard nog vastgelegd worden. Het grote verschil met vroeger is het medium waarop wordt opgenomen. In Vuurland heb ik er voor gekozen om het resultaat digitaal te registreren in plaats van met de oude vertrouwde taperecorder. Dit heeft talloze voordelen (denk bijv. aan nabewerking, back ups, besparing enorme tapekosten en makkelijke uitwisseling van de losse tracks) die mijns inziens opwegen tegen het enige nadeel, namelijk dat ook een taperecorder bijdraagt aan die analoge sound van vroeger. Met de mogelijkheden van nu ben ik namlijk in staat om dat grotendeels te compenseren in het digitale domein. Allereerst doordat ik gebruik maak van hoogwaardige Analoog/Digitaal omzetters (Apollo 16 van Universal Audio) die ervoor zorgen dat het analoog opgenomen geluid zo getrouw mogelijk wordt weggeschreven. Maar ook met hoogwaardige emulaties van klassieke tape recorders, compressors, en andere analoge effecten. Voor de Eindmix beschik ik namelijk over een enorme range aan hoogwaardige Plugins van Universal Audio, Waves, FabFilter, Soundtoys, Izotope en vele anderen). Ik werk met zowel ProTools, Logic en/of Ableton Live.

Analoog vs. Digitaal?
Nee, in Vuurland streef ik het principe van ´Best Of Both Worlds´ (de hybride studio) na.

De Mastering tenslotte besteed ik in principe het liefst uit aan zgn. mastering engineers die zich daarin volledig gespecialiseerd hebben (dit is echt een vak apart en vaak ten onrechte de sluitpost op de productie begroting!). Ik heb dan ook nauwe banden met een aantal nationale en internationale experts op dat gebied die redelijk goed betaalbaar zijn. Toch durf ik te stellen dat, mocht jullie budget deze toch wel prijzige nabewerking niet toelaten, ik zeker in staat ben een hoogwaardig gemasterd product af te leveren dat geschikt is om af te spelen op alle media zoals Vinyl, CD, Spotify, iTunes, Radio, Bluetooth devices etc. etc.. Hiertoe gebruik ik bovengenoemde plugins, eventueel hardware (denk aan de Focusrite 110/130) en de relatief nieuwe mastertools van Leapwing Audio (check de link!).


Studio Vuurland is al sinds 1983 gevestigd in een monumentaal pand in hartje centrum van Utrecht en wordt vanaf de eerste dag onderhouden door Willem Proos. Samen met tal van huisproducers is hij erin geslaagd om Vuurland ruim drie decennia de thuisbasis voor de Utrechtse underground scene te laten zijn. Denk aan Daryll-Ann, Racoon, Gore, Henk Westbroek, Ome Cor’s Showduo, De Kliek, Boris Dzaneck, The Charlies, The Comedown, Louisiana Radio, Mill, Motel Bokassa, Sunwoofer, maar ook programma´s van VPRO tv, RTL tv, NTR/ NPO tv, en NCRV tv.  Zomaar een greep uit het rijke verleden van de studio. Willem heeft er hoogstpersoonlijk op toe gezien dat de geest van het verleden nog steeds door de catacomben van de studio waait en nieuwe generaties inspireert, opdat zij deelgenoot kunnen gaan uitmaken van de rijke pop historie van popcity Utrecht.

 

Of je nu bijvoorbeeld alleen zang wilt opnemen op je track, een drumtrack om thuis verder aan verder te werken, een tekst (laten) inspreken op hoogwaardig niveau… Of je wilt een Single, EP of heel Album opnemen met je band? Je wilt een goede presentatie van een ´repetitie´? Een optimale eindmix van een elders opgenomen track? Je wilt oud analoog materiaal omzetten en bewerken naar een digitaal medium, of zelfs een soundtrack laten componeren voor je vakantiefilm of eerste speelfilm? Alles is mogelijk in Vuurland. Ik hanteer een aantal standaardprijzen (zie hieronder), maar voor op maat gemaakte prijsafspraken doe ik altijd eerst een intake. Daarin komt oa. aan de orde op welke wijze je wilt opnemen (bijvoorbeeld alles in 1 keer, alle instrumenten apart, of alleen een ritme track met Bas en Drums etc. ), hoe je wilt dat het eindresultaat gaat klinken (neem opnames van je favoriete bands mee!) en welke voorbereidingen je als band kunt treffen om tot een zo goed mogelijk eindresultaat te komen. Zo kunnen we samen kijken wat er maximaal mogelijk is binnen het budget en wordt duidelijk wat de wederzijdse verwachtingen zijn. Als richtlijn kun je onderstaande bedragen (ex 21% BTW en geldend voor in 2018 gemaakte afspraken) aanhouden. Tevens vind je hieronder richtlijnen van de gemiddelde kosten (in Euro) voor diverse standaard projecten (stapelkortingen). Tot slot: producers die voldoende ervaring en kennis hebben om met onze apparatuur te kunnen werken kunnen de studio, inclusief preamps, mikes, console, labtop (met oa. ProTools, Logic en Ableton Live) ook exlusief engineer huren. Neem gerust vrijblijvend contact op over genoemde richtlijnen. Uiteraard geheel vrijblijvend.

OPNEMEN
Uurtarief:                              35,- per uur (minimale afname 2 uur).
Opnamedag :                       250,- per dag (9 uur)

MIXING
Uurtarief:                              25,- per uur (minimale afname 2 uur).
Mixdag:                                150,- per dag (8 uur)

PROJECTEN (singer-songwriters, bands. Prijzen zijn ´vanaf´):
Single:  
300,- (opnames en eindmix)

EP (4 tracks): 
650,- (opnames en eindmix)

Album (ca. 10 tracks)       
1500,- (opnames en eindmix)

*One Run Demo:   
300,- (opnames en eindmix)

**Repetitie Registratie: 

150,- (opname en globale mix)

*Een One Run Demo wil zeggen dat je in 1 opnamedag alles in één keer met de hele band inspeelt (dus geen overdubs). Je moet dus wel zeker zijn dat je de nummers als band goed beheerst. Afhankelijk van het aantal tracks (max. 4) dat je wilt opnemen krijg je per track een aantal pogingen waaruit je dan de beste kunt kiezen. Mits er tijd over is, kunnen enkele partijen eventueel nog worden overgespeeld. Het mixen van de tracks gebeurt globaal, maar wel degelijk met de kwaliteit die uitermate geschikt is voor promotioneel gebruik (boekingen bijvoorbeeld) of zelfs publicatie (afhankelijk hoe ervaren de band is met ´live´spelen in de studio). Hier geldt echter wel, hoe meer tracks je opneemt, hoe minder mix tijd er is voor de individuele tracks. Dat kan een keuze zijn. Uiterlijk een week later heb je dan je eindmix in huis.

**Een Repetitie Registratie willen zeggen dat je om 12.00 uur de studio binnenkomt, ca. een uurtje soundcheckt (eenvoudige multi-microfoon opzet), ca. 3 uur lang ´repeteert´ (terwijl de band loopt) en vervolgens ca. 2 uur later een glasheldere registratie meekrijgt van de gespeelde nummers. Dit is voor veel bands de ultieme mogelijkheid om eens op een goede manier terug te horen hoe hun nummers op de band overkomen zonder dat het ze de kop kost. Ook handig om voorzichtig op Soundcloud te zetten zodat je een linkje naar zalen en boelers kunt sturen. Of heb je geen verdere ambities, maar wil je je muziek graag met vrienden en familie delen. Hier is je kans!

 

 


(klik logo voor Google Maps)

Vuurland Studio
Muntstraat 6a
3512 EV Utrecht

De studio bevindt zich in de kelder van een statig monumentenpand in het centrum van Utrecht. In de directe omgeving vind je uitgebreide horeca-mogelijkheden. Laden en lossen kan voor de deur, parkeren bijvoorbeeld in de parkeergarage aan de Kruisstraat.

Tel: 06 26 92 69 46 (Ernst) of 06 39 24 21 48 (Willem)
Email: ernygreen@ziggo.nl (Ernst)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naast het feit dat Willem zelf ook nog regelmatig plaatsneemt achter de knoppen in de studio is zijn corebusiness tegenwoordig de verhuur van P.A.´s, backline en instrumenten. Willems uitgebreide arsenaal aan instrumenten en versterkers zorgt er tevens voor dat er een ruime keuze is aan extra backline die gebruikt kan worden tijdens de opnames. Maar geef wel tijdig aan wat je wilt gebruiken, want het kan zijn dat een item reeds verhuurd is die dag. In dat geval kan er tijdig naar een alternatieve oplossing gezocht worden.
Klik op het logo hierboven om een volledig up to date overzicht en prijzen van verhuur te kunnen zien. De prijzen hieronder zijn geïndiceerd op1 september 2018.

PRIJSLIJST VUURLAND VERHUUR
Prijzen: afhalen-excl. BTW

GITAARVERSTERKING

Buizenversterkers:    45 EURO
Fender Twin Reverb 65 Reissue, volledig buizen, 85 watt, 2x 12 inch
Fender Hotrod Deluxe, volledig buizen, dual channel, 40 watt, 1x 12 inch
Fender Blues Deluxe Tweed, volledig buizen, dual channel, 40 watt, 1x 12 inch
Fender Super Sonic 60 Combo, volledig buizen, dual channel, 60 watt, 1x 12
Marshall DSL 40C, dual channel, volledig buizen 40 watt, 1x 12 inch
Vox AC30 C2, volledig buizen, 30 watt, 2x 12 inch
Bugera V55, volledig buizen, 55 watt
Mesa Boogie Caliber.50, dual channel, volledig buizen 50 watt, 1x 12 inch
Fender Super Champ X2, klein maar fijn, dual channel, 15 watt, 10 inch 

Solid State Versterkers:   35 EURO
Marshall Valvestate 8080, dual channel, 80 watt , 1x 12 inch
Fender Champion 100, dual channel 100 W, 2x 12 inch, met FX
Fender Ultimate Chorus, dual channel, 2x 65 watt, stereo
(Fender versie van Roland JC120, jazz chorus)
Line 6 Flextone II, (modelling amp) met floorboard, 60 watt, 1x 12 inch

Fender Acoustasonic 150 – 2x 75 watt stereo amp voor akoestisch gitaar.
(met input voor vocal mike: Shure SM58, stand en snoer er bij voor € 5,- )

-Effecten (Vanaf 15,-)
Boss ME80, Boss ME50, Line6 POD PRO met floorboard, Roland GP16 met floorboard,Boss SY300 gitaar synth. Electro Harmonix C9 Organ machine

BASVERSTERKING
SWR LA15 combo, 100 watt 15 inch, compact      35,-
Markbass Little Mark 250 watt, 15 inch of 4x 10 cabinet   40,-
Hartke HA 2500, 250 watt, 15 inch of 4×10 cabinet    35,-
Hartke HA 3500, 350 watt, 15 inch of 4×10 cabinet    40,-
Hartke LH-500 (buizen pre-amp), 500 watt, 15 inch of 4×10 cabinet  40,–
-Ampeg SVT350H Classic Series 350 watt, Mosfet (made in USA)
(Met 15 inch Ampeg SVT15E of Ampeg SVT 410 HLF4x10 cabinet)    50,-

KEYBOARDS
Yamaha P85 of P105 stagepiano (88-toetsen Graded-Hammer-Keyboard)
met stand en sustainpedaal.45,-
Nord Electro 5D 73  met stand en sustainpedaal. Beroemde Hammond orgel sounds met drawbars en Nord piano geluiden  65,
EMU longboard synthesizer, veel vintage sounds, o.a. grand piano, fender en   wurlitzer, clavinet, B3 organ, Moog, Midi en USB, 61 toetsen aanslaggevoelig    35,-
Korg Kross 61 synthesizer– workstation, zeer uitgebreide sounds en   mogelijkheden, Midi en USB, 61 toetsen aanslaggevoelig 40,-

Backline voor keys
Aktieve 12 inch monitor (prijs= bij een keyboard). 15,-
Behringer 5 kanaals amp-mixer, 2x Peavey Full Range 12 inch    35,-  

DRUMS
Sonor Force 2001 (zwart) (9 laags linden ketels). 22 inch kick, 14 snare, 12 en 13 toms, 16 floor tom   65,-
Sonor Smart Force Extend (wine red) (9 laags populier ketels). 22 inch kick, 14 snare, 12 en 13 toms, 16 floor tom (Ook leverbaar met extra 10 inch rack en/of 14 inch floor tom)
(incl. hardware, 3x bekkenstands, koffers/ hoezen, kruk, mat, bekkens apart)    65,-
Sonor SSE 12 Bop, Silver Sparkle, (9 laags populier ketels) 18 inch kick, 14 snare, 12 tom, 14 floor tom. (incl. hardware, 3x bekkenstands, koffers/ hoezen, kruk, mat, bekkens apart)    60,-
Gretsch Catalina Club Studio (7 laags mahonie ketels) Vintage White Pearl, 20 inch kick, 14 snare, 10 en 12 toms, 14 floor tom  (incl. hardware, 3x bekkenstands, koffers/ hoezen, kruk, mat, bekkens apart)    65,-
Gretsch Blackhawk (6-laags mahonie ketels) Wine Red, 20 inch kick, 14 snare, 10 en 12 toms, 14 floor tom. prima budget set.(incl. hardware, 3x bekkenstands, koffers/ hoezen, kruk, mat, bekkens apart)    50,-
Gretsch Catalina Maple Amber (7-laags esdoorn ketels) 22 inch kick, 14 snare, 10 en 12 rack toms, 14 en 16 floor toms (incl. hardware, 3x bekkenstands, koffers/ hoezen, kruk, mat, bekkens apart)      95,-

Bekkens:
-set Paiste 101: 20 inch ride, 14 hi-hat, 14 crash en 16 crash
(met een drumset samen € 15,- losse set € 30,-)
-Set Sabian B8 Performance: 20 inch ride, 14 hi-hat, 16 crash en 18 crash
(met een drumset samen € 25,- losse set € 40,-)
-Set Zildjian: ZBT 20- Ride en 14-hi-hat, 14 en 16 Avedis crash

-Set drum mikes compleet (kick, snare, 3x toms, 2x overhead) 30,-

(BAS)GITAREN 

Een greep uit de uitgebreide gitaarcollectie:

Gibson Les Paul Custom,
Les Paul Classic en Goldtop, ES335, ES137, ES165,
Fender: div. strats en tele’s,
Taylor T5 custom, 614CE en 355-12 string,
Martin HD28V en D41,
Gibson J45,
Hummingbird en SJ300,
Rickenbacker 360-12 string,
Blade strat,
Epiphone Sheraton,
Casino,
Gretsch 6120,
Chet Atkins,
Country Gent
Electromatic,

Yamaha BB415 5-snarige bas.

LOSSE RANDAPPARATUUR:

Galmen, delays, compressors, eq. oa,
Lexicon MPX500, PCM60, Focusrite, Alesis, Roland, DBX, Valley Gatex, Yamaha, vanaf € 15,-

Mikes
o.a. div. AKG 414, SE2200a, MXL4000, Shure, Sennheiser, vanaf € 5,-

OPNAME
-Tascam US-16×08 USB interface, werkt met bijvoorbeeld Cubase, ProTools of Ableton op PC of Mac. 8 mike inputs met fantoom, 8 line inputs). Totaal 16 analoge inputs tegelijk te gebruiken. Maakt van je computer een multitrack studio. (Voor oudere Mac of PC’s is er ook de Tascam US 1641 beschikbaar).  40,-

-Complete set om zelf een studio in je oefenruimte in te richten: Tascam US16-08 met Soundcraft 16 kanaals FX16 II mixer, mikes, stands, kabels. 100,-